The Socio-educational Operator Diploma in Social and Solidarity Economy as a pedagogical device of resistance and care

Authors

  • Stella Berón Universidad Nacional de Quilmes
  • Alberta Bottini Universidad Nacional de Quilmes
  • Vanessa Sciarretta Universidad Nacional de Quilmes
  • Selva Sena

DOI:

https://doi.org/10.48160/25913530di09.94

Abstract

The objective of this work is to share the training experience of the University Extension Diploma of Socio-Educational Operator in Social and Solidarity Economy (DOSESS), which since 2010 has been taught at the National University of Quilmes.

The DOSESS is an integral trajectory of university education oriented to the inclusion of workers in higher education. In particular, we are interested in reflecting on and making visible the articulations and educational practices related to the issue of gender and education and, in particular, care as a social and economic problem.

In this sense, from our perspective of analysis, we consider that the Diploma has become a pedagogical device of resistance and care, above all for women from the popular sectors.

In the same work we will share an incipient reflection of a survey we conducted with a group of students of the Diploma on their perception of care tasks and the use of time and how the educational experience in the University.

Finally, we are interested in reflecting on public policies and, in particular, on what was the transition process from the “Ellas Hacen” to the “Hacemos Futuro” and its consequences for women

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Author Biographies

Stella Berón, Universidad Nacional de Quilmes

Licenciada y profesora de Psicología, UBA; Doctora en Salud Mental Comunitaria, UNLa; Especialilista en Organizaciones sin fines de lucro; San Andrés-Cedes_Di Tella. Docente de grado y posgrado, extensionista e investigadora en la Universidad Nacional de Quilmes (UNQ) y la UBA. Directora de la Especialización en Gestión de la Economía Social y Solidaria (EGESS) y de el Diploma de Posgrado de Enfoques, Experiencias y Aprendizajes en ESS (DiPESS). Universidad Nacional de Quilmes.

Alberta Bottini, Universidad Nacional de Quilmes

Licenciada en Ciencias Políticas por la Universitá degli Studi di Milano y estudiante avanzada de la Especialización en Gestión de la Economía Social y Solidaria de la UNQ. Se desempeña como docente de la Tecnicatura Universitaria en Economía Social y Solidaria del Departamento de Economía y Administración de la UNQ y el Diploma de Extensión Universitaria de Operador Socioeducativo en Economía Social y Solidaria. Dirige un Proyecto de Extensión Universitaria sobre géneros y economía social y solidaria en la UNQ.

Vanessa Sciarretta, Universidad Nacional de Quilmes

Licenciada en Economía, maestría en desarrollo local y un posgrado economía con perspectiva de genero (UNQ). Actualmente trabaja como docente en la Tecnicatura de Economía social y solidaria de la UNQ y en Diploma en operador socio educativo en ESS. Participa como docente investigadora en el proyecto de investigación sobre Economía de cuidado y en el proyecto de extensión universitaria Fortaleciendo las articulaciones mujer y trabajo en la Economía social y solidaria (FAMTESS) que se propone problematizar la cuestión de género en la ESS. Experiencia profesional en acompañamiento de procesos de desarrollo territorial, en gestión de proyectos con organizaciones sociales y en programas de políticas publicas.

Published

2019-08-28

How to Cite

Berón, S., Bottini, A., Sciarretta, V., & Sena, S. (2019). The Socio-educational Operator Diploma in Social and Solidarity Economy as a pedagogical device of resistance and care. Divulgatio. Academic Postgraduate Profiles, 3(09), 109–120. https://doi.org/10.48160/25913530di09.94

Issue

Section

Comunicaciones breves y ensayos