Social representations as a proposal for the study of the social perception of science and technology: A conceptual and methodological approach

Authors

  • Cristián Vargas Ordóñez Universidad de América

DOI:

https://doi.org/10.48160/25913530di08.83

Abstract

Given the growing need to understand the relationship between S & T and society, various approaches have emerged that have allowed us to study this phenomenon in order to create public policies of science and technology according to the context. In this sense, scientific literacy and public understanding of science are highlighted, which are currently interested in scientific and technological culture. This field of study, together with its approaches and methodologies, is called the social perception of science and technology (PSCyT), referring to the process and mechanisms of social communication and the impact of these on the formation of contents, attitudes and expectations of the members of society about science and technology. For some years, the way in which these types of perceptions have been addressed and analyzed has led to problems such as the lack of representativeness of small or concrete population groups and indirectly perpetuates the vertical relationship of science towards citizenship by the type of categories and instruments used. In this sense, it is proposed to use the theory of social representations of Moscovici, in conjunction with the proposal by Abric, as a theoretical and methodological way to address this situation and, thus, to qualify the discourse according to the sociocultural frameworks of these groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristián Vargas Ordóñez, Universidad de América

Es Magister en Ciencia, Tecnología y Sociedad por la Universidad Nacional de Quilmes (Argentina), Magister en Educación por la Universidad de los Andes (Colombia) e Ingeniero Químico de la Universidad de América (Colombia). Actualmente, se desempeña como líder pedagógico y de armonización y articulación del proyecto Centro de Interés en Astronomía del Planetario de Bogotá. Sus líneas de investigación se orientan al campo de la educación de las ciencias y de la ingeniería, en torno a la construcción social del conocimiento, la apropiación de la ciencia y la tecnología, el diseño de ambientes de aprendizaje. También estudia el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias naturales a través del aprendizaje basado en problemas, la promoción de competencias de pensamiento científico, las representaciones sociales de la ciencia y la tecnología y la reflexión epistemológica sobre la profesión de la ingeniería química y el quehacer del ingeniero químico. Es ponente en congresos nacionales e internaciones y cuenta con publicaciones y artículos en revistas especializadas en el tema.

Published

2019-05-28

How to Cite

Vargas Ordóñez, C. (2019). Social representations as a proposal for the study of the social perception of science and technology: A conceptual and methodological approach. Divulgatio. Academic Postgraduate Profiles, 3(08), 30–45. https://doi.org/10.48160/25913530di08.83

Issue

Section

Artículos