Accessibility in virtual educational environments

Authors

  • María Cecilia Roma Universidad Abierta Interamericana
  • Andrea Attis Beltrán Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.48160/25913530di25.479

Keywords:

Virtual education, virtual educational environments, E-learning, accessibility

Abstract

This article analyzes the accessibility of virtual classrooms in 5 Argentine national universities, using accessibility tests, observations and interviews with people with disabilities. Three key dimensions were evaluated: Interaction, Didactic Configurations and Technical Aspects. The results highlight the importance of a structured and predictable interaction environment that responds to the needs of students with visual and hearing disabilities. The didactic configurations highlighted the influence of teachers on educational inclusion and the usefulness of the intentional use of color for the transmission of information. However, the need to provide content in multiple formats was observed. Regarding technical aspects, web accessibility failures were identified in all classrooms, with common obstacles related to audiovisual content, images, color contrast, structure and labeling. The students showed adaptability but also resignation in the face of these obstacles, highlighting the key role of technology in their autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Cecilia Roma, Universidad Abierta Interamericana

Es Posdoctora en Psicología, Doctora en Ciencias de la Educación, Magíster en Psicología cognitiva y aprendizaje. Licenciada en Educación, Licenciada en Psicología. Investigadora en el Centro de Altos Estudios de Tecnología Informática de la Universidad Abierta Interamericana, docente de la misma universidad, de la Universidad de la Marina Mercante y de Siglo 21. Miembro del comité científico de la revista arbitrada Fundación Mente Clara.

Andrea Attis Beltrán, Universidad de Buenos Aires

Es Magíster en Tecnología Educativa y Licenciada en Sociología, actualmente se desempeña como consultora para el Banco Interamericano de Desarrollo en el área de Conocimiento y Aprendizaje del Instituto Interamericano para el Desarrollo Económico y Social. También se desempeña como docente universitaria e integra el equipo de investigación del Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías PENT- FLACSO ARGENTINA.

Published

2024-12-05

How to Cite

Roma, M. C., & Attis Beltrán, A. . (2024). Accessibility in virtual educational environments. Divulgatio. Academic Postgraduate Profiles, 9(25), 37–56. https://doi.org/10.48160/25913530di25.479

Issue

Section

Artículos