Adaptations of the Interconnected Model of Teacher Professional Growth in Practice: Reconceptualizing the Domains in Research on Teacher Professional Development

Authors

  • Tatiana Hilen Pujol-Cols Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Guillermo Cutrera Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Damián Lampert Universidad Nacional de Quilmes

DOI:

https://doi.org/10.48160/25913530di25.462

Keywords:

teacher professional development, Domains, literature review

Abstract

This paper examines how the Domains of the Interconnected Model of Teacher Professional Growth (IMTPG) have been conceptualized, adapted, and applied in recent research. Through a comprehensive literature review, studies addressing adaptations or applications of the IMTPG in diverse educational contexts were analyzed. Findings reveal that the Personal Domain focuses on the development of specific knowledge and teaching adaptability. The External Domain has been subdivided to recognize various influences, emphasizing collaboration. The Practice Domain has expanded to include preparation and reflection, while the Consequences Domain underscores impacts on students and the educational community. Proposed adaptations reflect a commitment to contextualizing the model, highlighting its dynamic, reflective, and collaborative nature in supporting teacher professional growth. This analysis underscores the ongoing relevance of the IMTPG and the need for its refinement and contextualization to effectively support educators in their professional development.

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Author Biographies

Tatiana Hilen Pujol-Cols, Universidad Nacional de Mar del Plata

Profesora Universitaria en Química. Diplomada Superior en Enseñanza de la Física. Becaria de investigación del Departamento de Educación Científica de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Estudiante avanzada de la Maestría en educación de la Universidad Nacional de Quilmes. Ayudante graduada en Prácticas docentes 2 de Química. Integrante del grupo de investigación GIECmar (UNMdP). Cuenta con trabajos vinculados al Crecimiento Profesional Docente y a la importancia de la escritura reflexiva en el marco de la Formación Docente Inicial.

Guillermo Cutrera, Universidad Nacional de Mar del Plata

Doctor en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales.   Profesor adjunto prácticas docentes en el Departamento de Educación Científica FCEyN-UNMdP. Director del proyecto “La construcción del conocimiento profesional durante la formación docente. Un análisis centrado en el conocimiento didáctico del contenido” (UNMdP).

Damián Lampert, Universidad Nacional de Quilmes

Ingeniero en Alimentos (UNQ), Diplomado Superior en Enseñanza de las Ciencias Sociales y la Historia (FLACSO) y Doctor en Ciencia y Tecnología (UNQ) sobre enseñanza de las enfermedades transmitidas por alimentos desde la Geografía de la Salud. Becario Postdoctoral del CONICET en relación a la educación alimentaria. Docente en UNQ, UNAJ, y nivel medio. Cuenta con trabajos vinculados a la educación CTS con énfasis en la educación en salud, alimentaria y ambiental. Ha recibido menciones por sus trabajos en educación. Co-dirige el Grupo de Investigación en Enseñanza de las Ciencias (GIECIEN).

Published

2024-12-05

How to Cite

Pujol-Cols, T. H., Cutrera, G., & Lampert, D. (2024). Adaptations of the Interconnected Model of Teacher Professional Growth in Practice: Reconceptualizing the Domains in Research on Teacher Professional Development. Divulgatio. Academic Postgraduate Profiles, 9(25), 57–80. https://doi.org/10.48160/25913530di25.462

Issue

Section

Artículos