Education as a collective attribute and community experience in experimental schools

Authors

  • Victoria Arrascaete Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.48160/25913530di22.411

Keywords:

Communitarianism, Experimental schools, Community pedagogical experience, Collectivism

Abstract

The present work aims to recover the theoretical aspects of the experimental schools in Argentina and those of communitarianism, identify meeting points between both and analyze whether the conceptions of this current of ideas are recovered in its theoretical and practical proposals. In this sense, the practices of these institutions, in which the community appears as a foundational and essential attribute for its development, prioritize the communal society and its duties over the individual and individual rights, typical of the atomistic conception of the individual from the liberal perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victoria Arrascaete, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

Es Profesora en Historia por la UNICEN. Estudia el Doctorado en Historia en la FaHCE, UNLP, la Maestría en Filosofía con Orientación en Filosofía e Historia de la Ciencia en la UNQ y la Especialización en Métodos y Técnicas de Investigación Social en CLACSO. Miembro del IEHS, FCH, UNICEN. Desde 2007 se desempeña como docente del Departamento Epistemológico-Metodológico en la FCH, UNICEN, en las Carreras de Profesorado y Licenciatura en Historia, Licenciatura en Trabajo Social y Licenciatura en Historia del CEDI. Beneficiaria del Programa de Becas de Postgrado Tipo I y Tipo II del CONICET y Categoría V del Programa Nacional de Incentivos. Ha realizado una estancia de investigación y formación en la Universidad UNISINOS, São Leopoldo, RS, Brasil, y tomado cursos y seminarios de postgrado en universidades nacionales y extranjeras en el área de filosofía, epistemología, metodología e historia.

Published

2023-12-07

How to Cite

Arrascaete, V. (2023). Education as a collective attribute and community experience in experimental schools. Divulgatio. Academic Postgraduate Profiles, 8(22), 227–236. https://doi.org/10.48160/25913530di22.411

Issue

Section

Comunicaciones breves y ensayos